Terug naar home
“Trots op het bedrijf dat onze opa en vader hebben opgebouwd”
Allebei zijn ze rond de 30 jaar, en ze denken na over hun toekomst. Willen zij het bedrijf, dat ook hun familienaam draagt, op termijn overnemen? “Het is een enorme uitdaging waarover we serieus nadenken. Binnen nu en een jaar willen we eruit zijn”, zeggen Moniek en Kirsten Hoogerwerf. “Maar er is echt 0,0 druk op ons om het wel of niet te doen. Elke beslissing is een goede. Zo ervaren we dat ook.”
De zussen Moniek (31) en Kirsten (28) kennen het bedrijf van hun vader erg goed. Kirsten werkt al sinds 2016 in de zaak en ook Moniek heeft er vier jaar gewerkt, tot ze in 2022 besloot om haar kennis en ervaring elders te verbreden. “Het is zeker niet zo dat onze vader per se wilde dat we in de zaak kwamen, maar het was wel een gemakkelijke keuze toen we van school kwamen en niet direct wisten wat we daarna wilden doen”, beamen de twee. Kirsten volgde een MBO-opleiding Paardenhouderij en Moniek deed, na een MBO-opleiding Interieurontwerp, een HBO-opleiding Sportmarketing en Management. Het zijn misschien niet de meest logische opleidingen voor een carrière bij een bedrijf in kantoorinrichting en kantoorartikelen. Maar het is wel waar op dat moment de passie lag van Kirsten en Moniek.
Afdeling kantoorartikelen
“Ik ben gek op dieren, vooral paarden. Nog altijd sta ik elke dag vroeg op om, voor ik ga werken, op de manege mijn paard te verzorgen. Ook na het werk en in het weekend ben ik elke dag in de stal te vinden. Toch was een carrière in de paardenhouderij voor mij niet heel realistisch. Het werk in de zaak gaf een stuk meer zekerheid: een eigen huis en een goed inkomen”, vertelt Kirsten. Toen ze in het bedrijf van haar vader begon, startte ze op de afdeling kantoorartikelen. Ze leerde deze markt kennen en verzorgde de bestellingen, die steeds meer digitaal binnenkomen en dagelijks worden verzonden. Inmiddels is ze eindverantwoordelijk voor deze afdeling. Ook kijkt ze de laatste tijd nadrukkelijker mee naar het werk op de andere afdelingen in het bedrijf. Zo krijgt ze een steeds beter beeld van de werkzaamheden die bij bijvoorbeeld projectinrichting of de printers en scanners plaatsvinden.
Marketing en projectmanagement
Moniek begon in oktober 2018, enkele maanden nadat ze was afgestudeerd, bij het bedrijf van haar vader. “Ik zou eigenlijk bij het bedrijf gaan werken waar ik ook mijn afstudeerstage deed. Dat was een startende onderneming waarbij een baan uiteindelijk niet rondkwam. Na die zomer van 2018 ging een medewerker in mijn vaders bedrijf, die onder meer de marketing deed, met zwangerschapsverlof. Mijn vader vroeg of ik die functie tijdelijk wilde vervullen. Ik besloot dat te doen en combineerde dat met werkzaamheden als binnendienstmedewerker. Zo ben ik in ons bedrijf gerold. Later hield ik me ook meer bezig met projectmanagement. Ik werd een aanspreekpunt voor klanten. Ik kon veel leren en dat zorgde ervoor dat ik er vier jaar ben gebleven. In 2022 besloot ik dat ik toch nog verder wilde kijken. Eigenlijk had ik dat al in 2018 tegen mijn vader gezegd, dat ik na mijn studie niet meteen vast in het bedrijf wilde komen. Inmiddels werk ik al bijna drie jaar als projectmanager bij Building Retail, een bedrijf dat de inrichting verzorgt van winkels, horeca en andere bedrijven.”
Jezelf leren kennen
Ongeveer twee jaar geleden stelde hun vader de vraag of ze wilden nadenken over de mogelijkheid om het bedrijf voort te zetten. Beide zussen hebben daarna enkele persoonlijkheidstesten gedaan om hun kwaliteiten en ontwikkelpunten beter te leren kennen. Dit hielp ook om te weten wat ze moeten doen om bepaalde eigenschappen te versterken. Kirsten is daar al druk mee bezig. Zij volgt trainingen en wordt begeleid door een coach. Voor Moniek was het, doordat ze ruim een jaar geleden moeder werd, nog niet mogelijk om daar veel tijd in te stoppen. “Wel worden we allebei elke maand op gezette tijden bij een soort managementoverleg door onze vader bijgepraat over de verschillende onderwerpen die binnen het bedrijf spelen. Zo zijn we steeds beter ingevoerd en weten we van steeds meer verschillende zaken af", vertelt Kirsten. Moniek: “We krijgen zo echt de kans om ons in het bedrijf te verdiepen, en tegelijk is er geen enkele druk. We zijn niets verplicht, maar Peter wil wel binnen afzienbare tijd weten of wij ervoor willen gaan.” Op dit moment zijn de zussen nog niet zo ver dat ze al weten of ze dit traject willen ingaan. Maar binnen een jaar, zo vinden ze zelf, moeten ze de beslissing wel kunnen nemen.
Versterken en verbreden
Nadenken over hoe het bedrijf er de komende jaren uit moet zien, doen ze allebei wel. “Het ontwerpen van kantoorinrichtingen is een heel sterk onderdeel binnen ons bedrijf. Dat zouden we eigenlijk nog verder moeten versterken en wat mij betreft ook verbreden”, vertelt Moniek. “Een ander sterk punt binnen Hoogerwerf is dat we heel bewust kiezen voor een beperkte groep leveranciers om zo hoogwaardige producten en systemen te leveren. Daar moeten we op blijven inzetten, ook als we onze dienstverlening verbreden”, vult Kirsten haar zus aan. De viering van het 60-jarig jubileum doet hen beiden wel weer even stil staan bij de historie. “Het is een lange periode; twee keer zo lang als dat wij zelf leven. Dat is indrukwekkend, zeker nu we weer de foto’s en documenten uit die beginperiode zien. Dat doet ons wel realiseren dat onze opa het bedrijf is gestart en er een succes van heeft gemaakt. Onze vader heeft het overgenomen en omgevormd tot het bedrijf wat het vandaag is. Nu is het aan ons om te bepalen of wij dit willen voortzetten en daar onze eigen draai aan willen geven. Dat is spannend, uitdagend en vereist dat we daar goed over nadenken.”