“Je krijgt hier enorm veel vertrouwen en verantwoordelijkheid”
Terug naar home

“Je krijgt hier enorm veel vertrouwen en verantwoordelijkheid”

Met dienstverbanden van respectievelijk 34 en 19 jaar zijn Ronald Noordhoek en Linda Goedhard nog niet eens de langst werkende medewerkers bij Hoogerwerf. Maar de beide ervaren krachten weten wel als geen ander hoe het er bij dit bedrijf aan toe gaat. Ronald is dé specialist op het gebied van print & scan; tegenwoordig ‘multifunctionals’ genoemd. Linda kwam als stagiair binnen en groeide al snel door tot projectmanager. In die functie heeft ze nu de meest complexe projecten onder haar hoede.

“Hoogerwerf is een bedrijf waar ontwikkelingen snel gaan. Dat komt ook doordat we altijd voorop willen lopen. Iedereen krijgt hier de kans om zichzelf te ontwikkelen en mee te groeien met de innovaties waarop wij inspelen.” Dit zegt Ronald Noordhoek en Linda Goedhard beaamt dat direct. Beide ervaren krachten kijken terug op de afgelopen twintig jaar, waarin zij een belangrijke rol vervulden. Ronald startte als 25-jarige in de rol van verkoper van kantoorartikelen. In die tijd had Hoogerwerf nog een groot, eigen magazijn. Van de binnendienst ging hij naar de buitendienst. Vervolgens nam hij er naast kantoorartikelen nog een productgroep bij: printers en scanners. “Uiteindelijk bleek dat te veel en focuste ik me op enkel printers en scanners. Ook omdat het voor die producten belangrijker is dat ik bij klanten langsga. De verkoop van kantoorartikelen is de afgelopen decennia veel meer een online business geworden.”

‘Richting die bij mij past’
Begin 2000 heeft Ronald ook even aan het vak van kantoorinrichter ‘geroken’. “Maar al snel vertelde ik Peter dat dit niet de richting is die bij mij past. Ik voel me prettig bij de wereld van de multifunctionals, maar tegenwoordig ook die van schermen en apparatuur voor conference calls, room booking-systemen en meer van dergelijke elektronica. Daar heb ik verstand van en kan ik onze klanten goed over adviseren. Daarnaast hebben wij eigen medewerkers die deze installaties ook kunnen installeren en onderhouden.”

Van stagiair naar projectleider
De carrière van Linda Goedhard ging bij Hoogerwerf van start; de plek waar ze zich uiteindelijk volledig heeft kunnen ontwikkelen. “Ik begon hier als stagiaire van het Hout- en Meubileringscollege in Rotterdam. Toen ik aan het eind van mijn stage wilde gaan solliciteren, vroeg Peter waarom ik dat niet bij hem deed. Zo mocht ik in juli 2005, nadat ik afstudeerde, direct bij Hoogerwerf blijven werken. Eerst als ontwerper en tekenaar, waarbij Peter mij eigenlijk het vak vanaf de grondbeginselen heeft geleerd. Vervolgens kwam ik met steeds meer verschillende zaken in aanraking, en heb ik alle onderdelen van de kantoorinrichting enige tijd gedaan. Tot het punt waar ik nu sta en als projectleider werkzaam ben”, vertelt Linda.

Complete projectinrichting
“In de afgelopen decennia hebben we veel nieuwe technieken omarmd”, gaat Linda verder. “Toen ik begon tekenden we al wel met AutoCad, maar alles was nog 2D. Nu werken onze ontwerpers in 3D en rollen de meest levensechte tekeningen en zelfs animaties uit de computer.” Toen Linda, na een paar jaar op de binnendienst te hebben gewerkt, ook naar buiten ging en het contact met klanten ging onderhouden, startte ze met producten als stoelen, meubels en vloerbedekking. “Maar geleidelijk namen we als Hoogerwerf steeds completere projecten voor ons rekening. Een mijlpaal was de verbouwing van Sanders Meubelstad tot kantoor voor Sperry Marine in Vlaardingen. Dit was het eerste grote project waarin wij, Peter voorop, eigenlijk alle werkzaamheden, ook de bouwkundige en technische installaties, coördineerden en leidden. Hier zaten ook elementen in als een computervloer, glazen wanden, verlichting, enzovoorts. Vanaf dat moment hebben we sterke relaties opgebouwd met veel verschillende leveranciers die we nog steeds en vaak inschakelen. In feite hebben we een heel team om ons heen gebouwd met specialisten die onderdelen van een kantoorinrichting leveren en samen met ons een compleet project kunnen opleveren.”

Veel verantwoordelijkheid
“Toen ik ongeveer 5 jaar in dienst was, haalde ik mijn eerste eigen project binnen. Dit was een project in Veenendaal, dat ik volledig uitvoerde en leidde. Ik kreeg de volledige verantwoordelijkheid en kon daardoor enorm veel leren”, vertelt Linda. Ronald valt haar bij: “Dat is echt de charme van dit bedrijf. Je krijgt enorm veel vertrouwen en bent al snel zelf verantwoordelijk voor bepaalde projecten of werkzaamheden. Tegelijk helpen we elkaar ook allemaal. Als een projectmanager ziet dat de opleveringsdatum van een kantoorinrichting nadert en er moet nog veel werk worden verzet, dan is iedereen hier bereid om bij te springen. Ook als het niet jouw project of het werk van jouw afdeling is. Iedereen heeft hier zijn eigen taken, maar die zijn ook weer niet zo streng afgebakend dat we elkaar niet kunnen helpen. Wat dat betreft zijn wij echt een familiebedrijf, waarin iedereen zich onderdeel van de familie voelt.” 
Linda en Ronald ervaren een zeer prettige sfeer. “De huidige medewerkers kennen elkaar door en door. We kunnen ook erg veel tegen elkaar zeggen. En dat betekent dat iedereen hier echt zichzelf kan zijn. Natuurlijk heb ik in de achterliggende ruim 30 jaar ook lastige momenten meegemaakt”, zegt Ronald. “Peter heeft saneringen moeten doorvoeren en mensen moeten ontslaan. Dat was vast een slechte ervaring voor die mensen. Maar dat is ook de rol van een ondernemer; hij moet aan de toekomst van het hele bedrijf en alle medewerkers denken. Dan zijn ingrepen als een ontslag soms noodzakelijk.”

Altijd vooroplopen
Als Ronald en Linda één ding moeten noemen waarin Hoogerwerf zich onderscheidt, is dat wel het feit dat het bedrijf altijd voorop wil lopen. “Wij gaan naar beurzen en kijken daar heel goed wat de meest actuele trends zijn. Als een leverancier een heel nieuw type vloerbedekking lanceert, dan kun je er zeker van zijn dat wij in het eerstvolgende project proberen om die vloerbedekking ook toe te passen. Wij willen op de hoogte zijn van alle zaken die eraan komen en waarmee wij klanten verder kunnen helpen”, zegt Linda. 
Ronald noemt binnen zijn vakgebied de ontwikkeling van leasecontracten en monitoring van machines op afstand. “De coronatijd heeft wel het een en ander veranderd. Veel kopieermachines stonden in die periode lange tijd stil. Wij zijn daarop ingesprongen met leasecontracten zonder vast afnamevolume. Daardoor kunnen we nu verschillende soorten contracten aanbieden. Ook kunnen we de meeste van onze machines op afstand monitoren. Zo zijn we direct op de hoogte van mogelijke storingen. Soms gaat een collega naar een klant toe voor onderhoud of reparatie, terwijl de klant nog niet eens heeft gemerkt dat er een storing is. Of het is een preventieve reparatie, nog voordat de storing kan optreden.”