“Hij zag vanaf dag 1 kansen die een ander niet zag”
Terug naar home

“Hij zag vanaf dag 1 kansen die een ander niet zag”

Met één maandsalaris op de bank en 125 gulden in kas begon Jan Hoogerwerf op 1 november 1964 aan zijn avontuur als ondernemer. “In de maanden voorafgaand had hij een plan gemaakt”, zo vertelt zijn vrouw Tineke Hoogerwerf. “Daarbij had hij wat hulp gekregen van een bevriende adviseur, zijn latere boekhouder. Dat plan was vooral gestoeld op een toekomst voor kantoormachines, die volgens Jan rooskleurig was. Kantoorartikelen nam hij er wel bij, maar de mechanisatie op kantoor was vanaf dag één zijn belangrijkste focus.”

“Voor hij als zelfstandig ondernemer begon, werkte hij als verkoper bij een bekende, regionale speler in de papier- en kantoormaterialenhandel. Daar kaartte hij regelmatig de kansen aan om ook kantoormachines te verkopen. Want hij hoorde bij de klanten die hij bezocht, dat zij behoefte hadden aan schrijf- en stencilmachines, tel- en rekenmachines en naar de toekomst toe ook andere mechanisatie. Maar zijn huidige werkgever wilde het bij kantoormaterialen houden, zoals pennen en papier. Ik weet wel dat hij uiteindelijk, deels uit frustratie, besloot om toen maar zelf die stap te wagen.”

Eerste pand aan de Callenburgstraat

Al snel na de start van J. Hoogerwerf Kantoorinstallaties kocht Jan Hoogerwerf in 1965 een pand aan de Callenburgstraat 41, waar hij op de begane grond een showroom inrichtte. “Jan had vanaf dag één een hele goede relatie met leveranciers. Die heeft hij zijn hele carrière met zorg onderhouden. Door de goede relaties mocht hij veel kantoormachines en -meubelen in consignatie in de showroom zetten. Het pand werd zo goed mogelijk, met hulp van vrienden en buren, verbouwd en met z’n drieën begonnen we het werk vanuit die eerste vestiging”, vertelt Tineke Hoogerwerf. “Met z’n drieën, omdat Peter ruim een jaar eerder, in 1963, was geboren en samen met mij ’s ochtends in de showroom aanwezig was. Achterin, achter de laatste stellingen, hadden we een box en een kinderbedje gezet. In de ochtend was Jan altijd op pad, om klanten te bezoeken. Op die momenten was ik in de showroom waar ik tegelijk een oogje op Peter kon houden. Regelmatig kwamen er klanten die, terwijl ze iets ophaalden of iets kwamen afgeven, ook even Peter gedag wilden zeggen.”

Snelle groei in de eerste jaren

Later verhuisde de box naar boven, de verdieping waar Jan en Tineke Hoogerwerf al snel de administratie van het bedrijf gingen voeren. Vervolgens werd in de achtertuin van het pand een stuk aangebouwd, dat als magazijn dienstdeed. Maar binnen enkele jaren groeiden de activiteiten zodanig snel dat Jan Hoogerwerf de begane grond van het pand ernaast, op nummer 39, huurde als uitbreiding van het magazijn. Ook huurde hij de bovenverdieping van nummer 43, aan de andere kant van zijn pand, waar hij de administratie kon uitbouwen. “Binnen een jaar hadden we al iemand in vaste dienst. Die medewerker werkte toen in de showroom of kantoor, waardoor ik samen met Peter weer thuis kon blijven. Ik bleef wel de administratie doen, maar vanuit huis, waar inmiddels ook Peter’s broer Jan was geboren.” Tineke weet ook nog dat Jan senior, al direct in het eerste jaar, een bedrijfsauto kocht waarmee bestellingen konden worden afgeleverd, iets waarbij Tineke ook hielp. “Maar dat deed ook onze bakker, Mar van de Hoeven. Hij bezorgde enige tijd de producten die Jan eerder had verkocht. ’s Ochtends bracht hij brood rond, in de middag bracht hij onze bestellingen rond. Ook de buurman die aan de andere kant woonde, kwam al snel als onderhoudsmonteur bij ons in dienst.”


Verkoop, onderhoud en reparatie

“We hadden de tijd mee”, beseft Tineke, “maar Jan had ook een bijzonder goed gevoel voor de zaken waarin hij actief was. Hij zag kansen die een ander niet zag. Het was de tijd waarin kantoormachines snel hun intrede deden. Niet alleen schrijf-, tel- en rekenmachines maar hij startte ook al snel met factureer- en boekhoudmachines en later ook met kopieermachines en faxen. Bovendien verkochten we ze niet alleen, maar we verzorgden ook het onderhoud en de reparaties. Vandaar dat we ook een eigen technische dienst met onderhoudsmedewerkers hadden. Maar ook een vervoersdienst en een uitgebreide administratie. Binnen de eerste tien jaar was de personeelsomvang tot circa 15 mensen gegroeid. Verschillende van onze vertegenwoordigers bezochten klanten in de hele regio Rijnmond, en zelfs daarbuiten. De groei zat er stevig in.” Volgens Tineke wist Jan Hoogerwerf dat zijn mensen belangrijk waren en daarom had hij veel aandacht voor het sociale aspect. “Jaarlijks was er een personeelsfeest. We hadden op een bepaald moment zelfs een eigen huisband, bestaande uit medewerkers. Jan schreef ook elk jaar een nieuwjaarspeech die hij op de receptie voordroeg. Hij zorgde goed voor zijn mensen, soms leek hij wel een sociale werker. Tegelijk was hij wel degelijk ook zakelijk als het om het voortbestaan van de zaak en de werkgelegenheid ging.”